top of page

הדם- העדי שבאדם

עודכן: 11 בפבר׳ 2023

שם: העדי שבאדם ב.ק.ס איינגאר. תרגום ועריכה: עידו פלד וגבי דורון

נהר האנרגיה הזורם בתוך גוף האדם אינו דומה לאף אחד מהנהרות הזורמים על פני כדור הארץ. בהשוואה לנהרות הזורמים על פני האדמה, דרך סלעים יציבים וחול,

הנהר האדום שבתוכנו זורם דרך רקמות חיות. אותם החומרים, המינרלים, המלחים והיסודות – מורשת של חצי מיליארד שנות אבולוציה – זורמים בדמנו, בדיוק כפי שהם זורמים במיימי האוקיינוס. זרימה של דם נקי ומחומצן מתרחשת ממרכז הגוף ועד הקצוות בזמן תרגול אסאנות. דם הוא ראטנה-פוריטה-דהאטו; רקמה עשירה כתכשיט.


לפי האיור וודה, גוף האדם מורכב משלוש דושות, שבע רקמות, ושלוש הפרשות. שלושת הדושות הן ואטה (אויר-רוח), פיטה (אש-מיים), קאפה (אדמה-מיים). כפי שנכתב באור על הפראניאמה, "כאשר שלושת הדושות מאוזנות, ישנה בריאות מושלמת. בהיעדר איזון בינהן נוצרת מחלה". שבע הרקמות הן; מיצי עיכול, דם, שרירים, שומן, עצם, מח עצם ורקמת מין. לבסוף ישנן שלוש הפרשות; צואה, שתן וזיעה. שלושת האספקטים הללו, של הדושות הרקמות וההפרשות, מושפעים ומגיבים לחמשת האלמנטים; אדמה, מיים, אש, אוויר וחלל. אברי הפעולה, אברי החישה והתודעה שלנו מגיבים גם הם לאלמנטים. איזון היא מילת המפתח בכל מה שקשור לתפקודי הגוף השונים, היות והאיזון במערכות הפיזיולוגיות חיוני למצב אותו אנו מכנים "בריאות". האלמנטים שבתוכנו גם הם צריכים להיות מאוזנים, כלומר, שבגוף בריא צריכה להימצא כמות פרופורציונאלית ומאוזנת של האלמנטים השונים. מים אינם הדבר היחידי שהגוף מפריש. ההפרשות שלנו מורכבות ממלחים, מינרלים, כימיקלים, שומנים, חומצות שתן, אנזימים, גזים ובקטריות. זאת הסיבה לכך שמבדיקה של הרכב ההפרשות ניתן לאבחן מחלות מסוימות. שמירה על איזון האלמנטים הינה חיונית באימון של אסאנות ופראניאמה.

ב'אור על הפאניאמה' מצויין שבואראהופנישד הדם קרוי עדי (ראטנה פוריטה דהאטו). עוד נכתב שם: "בפראניאמה, הרכיב המרכזי הקרוי דם, מועשר ומעודן כמו תכשיט כי הוא סופג אליו את האנרגיות השונות". אנו מכירים את הרקמות שמצויות בתוכנו והוזכרו קודם לכן; מיצי עיכול, דם, שרירים, שומן, עצם, מח עצם ורקמת מין. מתוך השבע הללו, הואראהופנישד מציין את הדם כ"תכשיט". כאשר הגוף מתפקד כראוי והאיזון בו נשמר, שבע הרקמות שבו נשארות במצבן הטהור. המזון שאנו אוכלים מתעכל והופך למיץ, ואחר כך הוא מעשיר את התכולה של הדם במהות האנרגתית של המזון שנאכל.

סושרוטה, הפילוסוף והרופא ההודי המפורסם, מציין את הדם כרקמה החשובה ביותר. בהקדמה לסושרוטה סאמהיטה נכתב כי "הדם, שמהווה את אחד מהרקמות הבסיסיות באורגניזם האנושי, יכול להיות מסווג כדושה, שכן חסרונו באיבר זה או אחר מהווה הפרעה למערכת הדם כולה; מצב פתולוגי שהוא תגובת לוואי להפרעה במחזור הדם".

כל האסאנות והפראניאמה פועלות באופו ישיר ועקיף לשיפור איכות הדם וזרימתו. רק כדי להעריך במידה הראויה את הדם – אבן החן שבתוכנו – דמו בעיני רוחכם את הדם כאוקינואס אדיר החובר עם חמשת האלמנטים ומשפחות תאים שלמות החיות בדו קיום, זו לצד זו, תוך שמירה על פרופורציות מדויקות להפליא. האיזון בין הרכיבים הוא כה מעודן, שאיפלו סטיה קטנה לכאן או לשם יכולה לסכן את החיים. הדם מכיל רכיבים רבים ובכל 60 שניות, 1440 פעמים ביממה, מחזור הדם חולש על 60,000 מייל של עורקים, ורידים ונימים. גלי הדם הללו מתנפצים על קירותיו של אבי העורקים, שהוא העורק הגדול ביותר בגוף האדם, 70 פעמים בדקה – 2.5 מיליארד פעמים לאורך תוכלת חיים ממוצעת אחת. אפילו צינורות מתכת חזקים לא היו יכולים לשאת מעמסה כזאת לאורך זמן.


כבר בתנוחות העמידה הנלמדות בשיעורי מתחילים, ובהמשך גם בשאר משפחות התנוחות, המתרגל לומד לייצר תנועתיות בשרירים, במפרקים, בעצמות, בגידים, ברקמות וסיבים. הוא לומד לכווץ, להרחיב, לחמצן ולסנן הדם בתוך מערכת גופו המורכבת. האסאנות מסייעות למתרגל לפתח מודעות, ובהמשך גם להשפיע על רקמות הגוף השונות, במטרה להגיע למקור החיוני שבהן.

כעת נבחן אסופה של הסברים קצרים ולא מקיפים בנוגע להשפעת תנוחות היוגה על מחזור הדם ואספקה בריאה של דם, וכיצד כל קבוצה של אסאנות מייצרת גישה יחודית לרשת הדם האדירה שבתוכנו, רשת העצבים האדירה שבתוכנו, והכיוונונים העדינים בתקשורת שבינהן.


בתנוחות עמידה השרירים של אחורי הרגליים זוכים לפתיחה מלאה, בעוד הדם זורם אל פלג הגוף העליון והראש. בלוטות האדרנל זוכות למנוחה בעוד תאי לאנגרהאנס (האחראיים על יצור אינסולין בלבלב) זוכים לגירוי מעורר. אסאנות אלה מחזקות גם את כוחות העיכול.

בתנוחות ישיבה מתוקף המנח של הרגליים, זרימת הדם לאיזון הבטן והגב התחתון גדלה, וכך עמוד השדרה והאיברים הפנימיים זוכים לחיזוק.

כפיפות לפנים ממריצות את זרימת הדם אל עמוד השדרה ומקילות על כאבי גב. דם רב זורם לאיזור הטבור ואיברי במין. שהיה ארוכה בתנוחות אלה מעסה את הלב, עמוד השדרה ואברי הבטן, ובכך נוצרת תחושת רעננות. הודות למתיחה של איזור האגן, דם מחומצן רב מגיע לבלוטות גונאד ומאפשר להן לקבל הזנה מספקת. תרגול קבוע של שירשאסנה מנקה ומטהר את הדם ומאפשר זרימה תקינה של דם לתאים של המוח. אסאנה זו היא שיקוי מרפא לאנשים הסובלים מעייפות מנטאלית. תרגול קבוע של אסאנה זו מסייע להעלאת רמת ההמוגלובין בדם. סרוונגאסנה משפיעה על בלוטות התריס, יותרת התריס והאדרנל. במצב המהופך, דם ורידי זורם אל הלב בקלות וללא מאמץ בסיוע של כוח המשיכה. אסאנה זו משפרת את תפקודי הכבד , הלבלב והטחול ומבטיחה אספקה נדיבה של דם לאיברים אלה, כך שהם נשמרים במצב בריא. בסופטה פאדנגושטאסנה זרימת הדם לרגליים, לבטן ולאגן מתגברת, ומערכת העצבים מתרעננת ומתמלאת חיות. בכל האסאנות בהן מביאים את הרגליים אל מאחורי הראש (אקה פאדה שירשאסנה והמחזור שלה), דם עשיר בחומרים חיוניים זורם אל עמוד השדרה, וכך עולות רמות האנרגיה העצבית בצ'אקרות. אסאנות אלה מסייעות לניקוי רעלים ואספקה של דם נקי לכל חלקי הגוף באמצעות החזרה של דם ורידי אל הלב והריאות לסינון וטיהור.

בכפיפות לאחור דם רב זורם אל איזור הפיוביס, וחיוניותו נשמרת. בלוטות התריס, יותרת התריס, האדרנל והגונאד מקבלות אספקה של דם עשיר, מצב המעלה את רמת החיוניות הכללית. אספקת הדם לעמוד השדרה בכפיפות לאחור עוזרת למנוע היחלשות של מערכת העצבים. תרגולי הפראניאמה השונים שומרים על מערכת הדם, מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינית במצב מאוזן, נקי ותקין. אוויר נקי מנותב באמצעות הנשימה להעשרת הדם. לתנוחות הפוכות

יש השפעה מכרעת על ספירת התאים בגוף, וכבר הוכך שסטובנדהה סרוואנגאסנה ואוטאנה פאדמה מאיוראסנה מסייעת ליצור תאי T וB, גילוי מהפכני ששינה את חייהם של אנשים הסובלים מחולשה חיסונית ומנגיף הHIV. אם נבחן את ויראסנה, נראה כי לאסאנה זו יש את היכולת לרוקן את הרגליים מדם ובכך לחזק את העורקים והורידים ברגליים ולכוון מחדש את זרימת הדם ברגליים, באגן ובמפשעות. גם ההורמונים נוצרים ונעים במחזור הדם. אסאנות ופראניאמה מעוררות את הבלוטות באמצעות אספקת דם ישירה לאיזורים התואמים, ובכך תורמים לאיזון הורמונלי. לדוגמה, בלוטת התימוס, הידועה כשליטת מערכת החיסון, מייצרת את ההורמונים שמגרים את בניית תאי T וB הנלחמיםבמיקרובים וגידולים. אוטנה פאדמה מאיוראסנה משפיעה באופן ישיר על בלוטת התימוס, ובכך על ספירת תאי TוB. אימון אסאנות ופראניאמה עוזר גם למנוע הסתיידות עורקים, ואפילו התפשטותם של תאים סרטניים יכולה לקבל טיפול כאשר רמת הלימפוציטים גבוהה.

הבנת ההשפעות של משפחות התנוחות השונות על מחזור הדם ואיכות הדם עוזרות לנו להבין את רוחב היריעה והעומק של התנוחות השונות. באימון, אנו שואפים לא רק לשפר את מחזור הדם, אלא גם לשפר את הקשרים בחיבורים הפנימיים, בכלי הדם ובאיברים הפנימיים, ניקוי רעלים, איכות הדם וניתוב הזרימה שלו. אנו גם מעוררים את העצבים לפעולה בכל מקום אליו מגיע דם. כל משפחות התנוחות פועלות בדרכים שונות במטרה לספק הזנה ובריאות בהתאם לצרכי הגוף המשתנים. מנגון זרימת הדם בגוף אינו כולל רק את מערכת הורידים, העורקים, הלב והריאות, כי אם גם מרכזים מסויימים במוח המווסתים את לחץ הדם וזרימתו. שיטות אימון גופני מודרניות מייחסות חשיבות לתנועה פיזית בלבד ולא לוקחות בחשבון את הקשרים מלאי הפרטים שבין המוח והגוף. מעבר ליכולתה של התנוחה היוגית לייצר טונוס בכלי הדם, היא גם מזככת ומסננת את נהר הדם שבתוכנו ומחזקת את התקשורת הפנימית בין המרכזים החיוניים בגוף. לכן, יש להרהר במשמעותן של עמידת ראש, עמידת כתפיים, כפיפות לאחור, עמידת מרפקים ועמידת ידיים מנקודת המבט הזאת. הן מסייעות למתרגל למצוא גישה למרכזים שונים בגוף ובמוח, שבתורם מווסתים את זרימת הדם. הדם, המכיל תאים, פלזמה, מיים, מלחים, חלבונים וחומרים רבים אחרים, נמדד לא רק בכמותו, כי אם גם באיכותו.

לסיכום, יש לשאוף שכל פרט בחיינו ישפיע לטובה על איכות הדם שלנו. אם ההטבעות הפנימיות שלנו נוצרות דרך היוגה, עלינו לעשות אותן לכאלה שינועו בזרם הדם, כדי להזין כל תא ותא בגוף. אל תקלקלו את איכות הדם בתזונה לקויה, מחשבות לקויות וחיים לקויים. במקום זאת, העשירו את הרקמה הפנימית המופלאה הזו, היקרה מפז ומפנינים, באימונים יוגיים, כדי שבסוף תוכלו לחבוץ מתוככם את את התכשיט האמיתי – כוח החיים.


133 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

לפרטים ומידע נוסף

תודה על פנייתכם, ניצור קשר בהקדם

bottom of page