top of page

על קו כיוון והתכוונות


על קו כיוון והתכוונות

על קו כיוון והתכוונות- עקרון הalignment באיינגאר יוגה מאת: גבי דורון

המאמר הנוכחי מתמקד בעקרון מנח הגוף (alignment ), עקרון זה הוא אחד העקרונות המייחדים את שיטת תרגול היוגה המכונה "איינגאר יוגה". ב.ק.ס.איינגאר מגדיר את המושג תנוחה (Asana), כ"שלמות הצבת הגוף כמכלול תוך שיתוף הנפש והתודעה". וכך, אחד מנדבכי התרגול הבסיסים בשיטת איינגאר יוגה מבוסס על הנחה, הצבה נכונה של הגוף בתנוחה היוגית ובתנוחה בכלל. העיקרון הזה הופך את התרגול היוגי למחקר אינטרוספקטיבי אודות הקו הנכון, קו שיש בו כיוון והתכוונות פנימית פעילה, שהיא לב ליבו של התרגול המושכל.

מתרגל יוגה מיומן הוא כמו ארכיטקט החוקר את מבנה החללים הפנימיים הנוצרים מהצבת גבולות חיצוניים בצורה של עמודים תומכים, קירות, רצפה, תקרות ומעברים. הארכיטקט הוא גם דייר המבנה אותו הוא מעצב, והלך רוחו מושפע מהחלל בו הוא חי, בין אם הוא מודע לכך ובין אם לא. השאיפה להצבה מושלמת של הגוף בתנוחה היוגית היא כמו החיפוש אחר יצירת החלל האופטימאלי עבור הדייר החי בתוכו. תפיסת העולם היוגית היא הוליסטית במובן זה, שאינה מפרידה את האדם לחלקים נפרדים, ומתייחסת לאדם כמיקרוקוסמוס הזהה במהותו לעולם בו הוא חי. על פי תפיסה זו, האדם בנוי בצורת שכבות, מעטפת על פני מעטפת, קצת כמו בצל. המעטפת החיצונית שלנו היא מעטפת הגוף הפיזיולוגי: השרירים, העצמות והרקמות הרכות. מתחתיה מצויה המעטפת האנרגטית, הלוא היא כוח החיים המצוי בכל דבר בעולם וגם בנו. שתי המעטפות הללו שלובות אחת בשנייה בצורה שאיננה ניתנת להפרדה.

בדיוק כפי שמים מקבלים את הצורה של המיכל בו הם מצויים , כך גם האנרגיה שלנו מושפעת מהצורה בה הגוף שלנו מוצב בחלל ומהאופן בו הוא מעצב חללים פנימיים. היכן שישנן חסימות האנרגיה לא תזרום. וכך, באמצעות הצבה נכונה של הגוף, הצבה המתחשבת במבנה השלד והשרירים לאשורו ובאופן מדויק, ניתן לשמור על זרימה אנרגטית תקינה ומשוחררת ממחסומים. מבנה יעיל יוצר גם תנוחה אסתטית במובן העמוק של המילה; האסתטיקה נובעת מהמצב הנכון בו מצוי הגוף הפיזי, ומכתיבה זרימת אנרגיה אופטימאלית ברחבי הגוף. אפשר לדמות מצב זה, למבנה בעל אלפי תעלות המובילות אנרגיה הנישאת ברחבי הגוף, כשם שחמצן נישא על גבי כדוריות דם אדומות, או כמו נוזל בצינורות מסועפים, אל עבר אינסוף חללים פנימיים בתוכנו. כל הצבה של הגוף בתנוחה מסוימת מייצרת זרימה לכיוונים שונים ולחללים שונים בתוך גופינו. כשם שקדר אמן מחפש את הצורה המושלמת ואת השריפה המושלמת לחומר איתו הוא עובד; כך גם המתרגל המיומן מחפש וחוקר את התנוחה המושלמת ליצירת חלל פנימי אופטימאלי.

מכאן שהחזקה ומינוח נכונים של הגוף, מאפשרים זרימת דם ואנרגיה מיטיבה ומזינה לאורך תעלות הגוף על כל אזוריו, המרכזיים וגם הפריפריאליים. לסיכום, במהלך תרגול התנוחות היוגיות (Asana), באמצעות התכוונות וחיפוש אחר מנח הגוף המדויק, יוצר המתרגל בגופו את מבנה החלל הפנימי האופטימאלי. מהלך זה, מאפשר זרימת אנרגיה אופטימאלית, המובילה לחיזוק, שיפור, ואף לריפוי, של היבטים שונים ומגוונים בחיי אדם, החל מגופו וכלה בנפשו ותודעתו. מסיבה זו, עקרון מנח הגוף (alignment ), הוא מרכיב ראשון בחשיבותו בתרגול יוגה על פי גישת איינגאר, ומהווה את אחד ההסברים המרכזיים להשפעותיה המיטיבות של דרך היוגה, על הגוף והנפש, ועל הווייתו של אדם כמכלול.


193 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

לפרטים ומידע נוסף

תודה על פנייתכם, ניצור קשר בהקדם

bottom of page