top of page

יוגה טיפולית


יוגה טיפולית

מאת : גבי דורון

יוגה טיפולית- נפש בריאה בגוף בריא או גוף בריא בנפש בריאה? "אם את שואלת אותי, המדע הסובייקטיבי הזה צריך להיות מוצג בצורה אובייקטיבית… צריך להשתמש במדע הרפואה של ימינו כדי להציג את התנסותנו הסובייקטיביות". זו התשובה שנתן שרי ב.ק.ס איינגאר לרג'בי מהטה, רופאה ומורה בכירה לאיינגאר, בראיון משנת 1999, לשאלה על הצורך להעריך באופן אובייקטיבי, בסטנדרטים של רפואה מערבית, את השפעותיה המיטיבות של היוגה על חייהם של אנשים בכלל ואת יכולתה לסייע ולהקל במקרים של חולי. בתשובה זו מגלם איינגאר את תמצית המורכבות של היוגה והיוגה הטיפולית וגם של המושג בריאות.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר מצב של בריאות כרווחה שלמה – גופנית, נפשית וחברתית. זו הייתה יכולה להיות תשובה טובה לשאלה מהי יוגה טיפולית. סבל, כאב וחולי הם מצבים שהמרכיבים האובייקטיבים (המדידים) והסובייקטיביים שזורים בהם באופן כמעט בלתי ניתן להתרה. ובדיוק במרווח הקטן הזה שבין האובייקטיבי והסובייקטיבי שבין הגופני- נפשי- חברתי נכנסת היוגה הטיפולית לפעולה. יוגה טיפולית, מלבד יכולתה להקל בסימפטומים ולהקל מכאובים, היא "תרפיה פילוסופית" ( מושג שטבע ב.ק.ס. איינגאר ) ולא פיזיותרפיה, ובהקשר זה חשוב לזכור ולהזכיר את שורשי היוגה. יוגה היא מסורת רוחנית עתיקה שהתגבשה בתת היבשת ההודית במשך אלפי שנים. במקורה היוגה היא דרך רוחנית לשחרור מסבל המושג דרך תרגול של דיסציפלינות שונות הכוללות מדיטציה עמוקה, תרגול תנוחות גופניות (אסאנות) ותרגול באמצעות הנשימה תוך התבוננות ריכוז והרפיה. תהליך החקירה והמודעות העצמית המתפתחת מעניק תחושה של משמעות עמוקה עבור המתרגל . במהלך אלפי שנות תרגול התבוננות וחקירה צמחו גם התובנות בנוגע לסגולותיהן התרפויטיות של אסנות ופרנאיאמה.

ב.ק.ס איינגאר הוביל את התובנות האלה צעד אחד מאד משמעותי קדימה אל המאה ה21. מחקריו הסובייקטיביים והאמיצים על גופו שלו, יכולת ההתבוננות העמוקה והחודרת וסקרנותו האינסופית התגבשו לכדי שיטה לטיפול באדם באשר הוא. הדיוק והדקדקנות בראיית הפרטים ומשמעותם, המייחדים את שיטתו של ב.ק.ס. איינגאר, היוו קרקע פורייה עבור חוקרים המציגים בצורה אובייקטיבית את אותן תובנות סובייקטיביות של "חוקרי היוגה". התוצאה היא מספר רב של מחקרים מדעיים המאששים את מה שידעו יוגים מאז ומעולם-יש בידי היוגה להביא להקלה ואף מזור במצבים של חולי, כאב וסבל.

ליוגה טיפולית השפעה חיובית ומקלה במגוון בעיות. הספקטרום הטיפולי של יוגה הוא רחב: – תמיכה בטיפולי פוריות וטיפול בבעיות פוריות – בעיות אורטופדיות כגון פריצת דיסק, בלט דיסק, שינויים ניוונים החלים בחוליות ובעיות שלד מולדות – תסמונות של מערכת העיכול כגון עצירויות,תסמונת המעי הרגיז,תסמונת קרוהן, ועוד – מחלות אוטואימוניות – מחלות קרדיו וסקולריות – מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון שיעורי יוגה טיפולית מתקיימים במתכונת שונה משיעור רגיל בו מתרגלים כל התלמידים את אותן התנוחות. בדרך כלל, תתקיים פגישה בה יעדכן התלמיד את המורה בנוגע למצבו הבריאותי הכללי וגם הספציפי שבגינו הגיע לשיעור טיפולי. לאחר מכן תבנה לו תכנית אישית התואמת את מצבו הבריאותי ואת יכולתו. תכנית אישית זו תתורגל בסיוע של עוזר בשיעור הטיפולי. עם התקדמות התלמיד והשינויים החלים במצבו תתקדם ותשתנה גם תכנית התרגול. חשוב לציין כאן ששיעורים טיפוליים מתנהלים תחת פיקוחו של מורה בכיר בשיטה (דרגת senior) . בשיעור הטיפולי מסתייעים המתרגלים במגוון אביזרים (props) בעזרתם ניתן להאריך את משך השהות בתנוחה, להגיע לדיוק בהשפעת התנוחה ולבצע תנוחות שללא האביזרים דורשות מיומנות גופנית גבוה. האביזרים מקרבים את המתרגל אל ליבת השפעותיה המיטיבות של כל תנוחה ותנוחה ללא מאמץ. תרגול קבוע ישפיע באופן מיטיב על מגוון מערכות הגוף: מערכת השלד, המערכת ההורמונאלית, המערכת החיסונית, מערכת העיכול, מערכת הרבייה.

באחד מאינספור הראיונות שנערכו אתו, ב.ק.ס. איינגאר ניסח כך את הדרך להשגת שיפור בבריאות: "נדרשים שני דברים על מנת להשיג שיפור בבריאות. האחד הוא פראנה והשני הוא פרג'נה. מה שנקרא אנרגיה מודעת ומכוונת וביו אנרגיה… סירקולציה של הדם תלויה בסירקולציה של פראנה וההתמרה החלה באיכות הדם תלויה בפרג'נה. על פי ההסבר הפיזיולוגי של פעולת הלב, הדם מטוהר גם אם אינך מודע/ת לכך, אבל היוגי שולח את האינטליגנציה והמודעות שלו לכל חלק וחלק בגוף כך שהוא חש בדם המזין את החלקים הזקוקים לו. …בריאות תלויה בפראנה ופרג'נה. ….אם הן עובדות יחדיו, נוצר איזון בין בריאות הגוף ובריאות המינד."

מורים בשיטת איינגאר עוברים הכשרה ארוכת שנים ומדורגת. מורים המוכשרים ללמד יוגה טיפולית הינם מורים בכירים ומנוסים, המשתלמים באופן קבוע וסדיר במוסד האם בפונה. יוגה טיפולית אינה מהווה תחליף לטיפול רפואי והמורים אינם רופאים. הם מתרגלי יוגה ותפקידם להוביל את התלמיד – ולא את ה"פציינט" – לפסוע בדרך היוגה המציעה רווחה שלמה- גופנית, נפשית וחברתית.


153 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

לפרטים ומידע נוסף

תודה על פנייתכם, ניצור קשר בהקדם

bottom of page