שיעור והרצאה- יוגה וסטרס

שיעור והרצאה- יוגה וסטרס

26 ביולי , יום שישי 14:30-17:30 
בואו לשמוע וגם לתרגל .
שיעור שישי מיוחד בנושא יוגה וסטרס.
נתחיל בהרצאה בעקבות מאמרה של הילית פינקלר על הקשר ביו יוגה והפחתת סטרס ונשמיך בתרגול בו נחקור ונחוש את השפעתן המיטיבה של תנוחות המחיתות סטרס ולחץ דם.

אצל אנשים רבים התגובה הראשונית לסטרס היא אוטומטית, ואוטומטיות זו יכולה להשפיע על מהלך התגובה המתמשכת יותר.
השאיפה היא, שדרך היוגה, נוכל להביא את כלל פעולות הגוף (פיזיות, מנטליות ורגשיות), בחלקן הלא מודעות, לספרה (sphere) של המודע, וכך לשלוט בתגובת הסטרס בצורה טובה יותר.
דרך האסאנות, בהן אנו לומדים אליינמנט ואת השפעתן של התנוחות על הגוף והנשימה, אנו יכולים ללמוד לייצר שינויים במערכת העצבים האוטונומית ובהמשך את האופן בו אנחנו מגיבים לסטרס.

כיום ידוע כי הפחתת רמות הסטרס יכולה לשפר את בריאות האדם ואת איכות חייו. הורדת הסטרס משפרת את תפקוד מערכת החיסון ומונעת התקדמות של מחלות מסוימות. מחקרים רבים הציעו, שיוגה יכולה להוריד את רמות הסטרס בין השאר בשל החיבור שהיא מאפשרת בין המצב המנטלי למצב הפיזיולוגי.

כיצד מתרחש הדבר?
ההשערה הראשונה היא שהיוגה מביאה לעיכוב הפעילות בחלק הפוסטריורי או הסימפטטי של ההיפותלמוס.
עיכוב זה מאפשר לגוף לאזן ולווסת יותר טוב את התגובה הסימפטטית לגירויי עקה, וכן משפר את תפקוד המנגנון המווסת את הרפלקסים של המערכת האוטונומית, המקושרים עם סטרס.
אם השערה זו נכונה, ניתן יהיה לומר, שתירגול קבוע של יוגה מעכב את פעולתם של האזורים במוח הקשורים לייצור תגובות הפחד והאגרסיביות,
ובמקביל מגרה את פעילות מרכזי העונג במוח במוח הקדמי האמצעי ואזורים אחרים, מה שמאפשר יותר תחושות של הנאה ואושר.
שני מסלולים אלה יחד, מביאים לחרדה מופחתת, דופק נמוך יותר, לחץ דם מווסת היטב ותפקודי לב משופרים, מדדים אשר נבדקו במחקרים רבים לגבי ההשפעות הפיזיולוגיות של היוגה.

ההשערה השניה היא שהיוגה מגבירה את זרימת הדם דרך העצב התועה (Vagal nerve), באמצעות רצפטורים של לחץ (בארו-רצפטורים),
פעילות המערכת הפארה-סימפטטית עולה, וכך בסופו של התהליך יורדת גם רמת הקורטיזול ובעקבותיה רמות הסטרס.

 

Your Name (required)

Your Email (required)

Subject

Your Message