על תנוחות עמידה באיינגאר יוגה

על תנוחות עמידה באיינגאר יוגה

תנוחות עמידה-אוטיסטהא סטהיטי

משפחת תנוחות העמידה מהווה את הבסיס ואת החלק הארי של התרגול בשלבים הראשונים של לימוד יוגה.
אנו עומדים על הרגליים. הרגליים הן הבסיס לתנועה ולפעולה שלנו בעולם. משום כך, עלינו להפוך את הרגליים ליציבות ולמוצקות. ללא יסודות יציבים, בניין אינו יכול לעמוד. בדומה, ללא יסודות יציבים ומוצקים של הרגליים ושל כפות הרגליים, המוח, שהוא מושב האינטליגנציה (או ראש הבניין), אינו יכול להיות מוחזק וממוקם (באליינמנט) ביחס נכון לעמוד השדרה (השקול לגוף הבניין).
אנו עומדים על הרגליים שעות רבות כל יום, אבל אנו לא שמים לאופן בו אנו עומדים. תנוחות העמידה מלמדות אותנו איך לעמוד בצורה נכונה ומאוזנת. תנוחות העמידה מתקנות את המבנה, הן מפתחות רגישות ליציבה, ולחלוקה נכונה של משקל הגוף על הבסיס – על כפות הרגליים והרגליים. מתוך התרגול של תנוחות עמידה, אנו לומדים איך לחלק את המשקל בצורה נכונה בטווח גדול של תנועות (של הרגליים, האגן, הגו והזרועות), מבלי לזעזע את כל הגוף ותוך שמירה על יציבות.
תנוחות העמידה הן התנוחות הבסיסיות ביותר, הן נועדו ליצור קודם כל גמישות ולאחר מכן להפוך את הגוף לחזק ויציב. תוך כדי רכישת מיומנות בתנוחות העמידה נוצרת התשתית לתרגול של כל הקשת של תנוחות היוגה.
**
תנוחות עמידה מאפשרות הכרות עם השכבה החיצונית של הגוף (השכבה הפיזית). בתהליך זה מתפתחת בשלב הראשון היכולת להפריד בין האברים השונים: הזרועות, הרגליים, אצבעות הידיים, אצבעות הרגליים, פרקי כף היד, מפרקי הקרסול, מרפקים, ברכיים, בתי שחי, מפשעות. בהמשך המתרגל רוכש את הקואורדינציה הנדרשת ולומד לחבר בין התנועות של האברים והמפרקים השונים שבגופו.
בתרגול תנוחות העמידה, המתרגל לומד קשת רחבה של תנועות מגוונות שכלל לא היה מודע אליהן. תנוחות העמידה ביוגה כוללות את כל המצבים של עמוד השדרה כשהוא מאוזן או ניצב. הן כוללות התארכות צדית, התארכות קדימה, התארכות לאחור והתארכות תוך כדי פיתול. עוד נלמדים בשלב זה מגוון תנועות שריר כגון: כיווץ, מתיחה, הרחבה וסיבוב. תנוחות העמידה מפחיתות נוקשות מהרגליים, ממפרקי האגן ומהכתפיים. כפות הרגליים הופכות גמישות, הקרסוליים מתחזקים והחזה נפתח.
מתוך ההיכרות והרגישות המתפתחות בתרגול לאברי הגוף ולמפרקים השונים ומתוך ההתנסות בטווח תנועות הולך וגדל מתפתחות מיומנות ואינטליגנציה. אלה מובילות את המתרגל אל עבר הבנה עמוקה יותר של הגוף ושל עצמו.
**
בשלב זה מתחיל למעשה המסע פנימה של כל מתרגל ומתרגלת. ההבנה העצמית מעמיקה דרך השכבה החיצונית-פיזית, אל השכבה הפיזיולוגית ומשם אל עבר השכבות הפנימיות והעמוקות יותר – של הגוף, התודעה והנפש.
כך, תנוחות העמידה משפרות את המערך השרירי שלדי, מייצרות חום בגוף, מפתחות סיבולת, עמידות וכוח רצון. הן מעודדות פעולה טובה של אברי הבטן ומערכת העיכול, הן מגבירות את זרימת הדם בעמוד השדרה, מייצרות קלילות גופנית, וגמישות מחשבתית. תנוחות העמידה עוזרות להתגבר על "המזג העייף" הטבוע בגוף ויוצרות חיוניות, פעולה ושמחה.
תרגול רצוף, רגיש ומדויק של תנוחות העמידה יוצר את הבסיס לתרגול מיטיב של כל שאר תנוחות היוגה. ההבנה והאינטליגנציה הנרכשות באמצעות לימוד ותרגול תנוחות פשוטות אלה, מהוות תשתית להמשך התפתחות האינטליגנציה בתנוחות המתקדמות יותר.
**
מקורות:
Light On Yoga, B.K.S Iyengar; Yoga: a Gem for Women, Geeta S. Iyengar; Yoga in Action: Preliminary course, Geeta S. Iyengar

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*